Welkom bij MetaCaching.nl! Wil je profiteren van alle functies en faciliteiten, dan alsjeblieft Aanmelden of Registreren.

Notificatie

Icon
Error

4 pagina's<1234>
Geocaching en kunst
Diederikus
#21 Gepost : maandag 5 oktober 2015 21:09:05(UTC)
Diederikus

Rang: Advanced Member

Groep: Geregistreerd, Keurmeester, Dist Maintenance
Man

Bedankjes: 3
Werd 2 maal bedankt in 2 bijdrage(n)
14 jaar. Maar het kan ook wel ergens tussen 1974-1976 geweest zijn. Dan was ik dus ergens tussen 15 - 17 jaar . Het van Gogh museum was amper een paar jaar open, en ik zie net dat dat geopend is in 1973.
Odlaniger
#22 Gepost : maandag 5 oktober 2015 22:04:27(UTC)

Groep: Keurmeester, Geregistreerd, Dist Maintenance

Bedankjes: 1
In die tijd mocht je drinken als je 16 was. Absint echter niet sinds de dood van Van Gogh. Tegenwoordig schijnt het wel weer verkrijgbaar te zijn.
Misschien heb ik mijn eerste borrel gekregen als zuigeling. Speen gedompeld in brandewijn en suiker. Ik sliep als een os of beter gezegd stierkalf.

Het wordt aardig off-topic met de nadruk op aardig.

Ervaringen met boekenlijsten op de middelbare school heb ik ook. De helft heb ik gelezen, maar meestal met tegenzin.
Zelf koos ik bijvoorbeeld voor Ruyslinck en Hermans. Ik had dus niets tegen Nederlandstalige literatuur, maar wel tegen hetgeen mij werd opgedrongen.

En nu denk ik opeens aan de Aardappeleters. Is het een goed idee om daar een persiflage van te maken? De spaghettivreters, een doek met heel veel lange streepjes waar Diederikus zo'n afkeer van heeft.

Tijd voor een borrel.
Diederikus
#23 Gepost : maandag 5 oktober 2015 22:23:23(UTC)
Diederikus

Man

Die brieven van van Gogh, dat zijn er nogal wat. Ik zou eigenlijk een selectie willen hebben van de brieven waarin hij over zijn schilderen spreekt.

Door de week drink ik geen alcohol.
Odlaniger
#24 Gepost : maandag 5 oktober 2015 23:13:55(UTC)

Alle brieven van Van Gogh zijn het lezen waard. Ook wanneer hij het slechts terzijde heeft over schilderen. Die brieven hebben een vervolg.
Het complete werk van Vincent staat in mijn boekenkast.
GeoWolf
#25 Gepost : maandag 5 oktober 2015 23:23:23(UTC)
GeoWolf

Rang: Administration

Groep: Administratie, Geregistreerd, MC Lid, Keurmeester
Man

Bedankjes: 2
Werd 4 maal bedankt in 3 bijdrage(n)
Er zijn nauwelijks brieven, waarin Van Gogh NIET over zijn werk schrijft. En vele brieven zijn voorzien van schetsen. Het complete overzicht.

Lezen in het weekend, met een glas absint om in de stemming te komen. Vincent dronk absint (40%-70%) als limonade en deze overconsumptie bezorgde hem vermoedelijk hallucinaties, inspiratie en een ingekort oor. Om van katers maar te zwijgen.
Diederikus
#26 Gepost : dinsdag 6 oktober 2015 00:22:28(UTC)
Diederikus

Man

Oorspronkelijk gepost door: GeoWolf Bekijk het oorspronkelijke bericht
Lezen in het weekend, met een glas absint om in de stemming te komen. Vincent dronk absint (40%-70%) als limonade en deze overconsumptie bezorgde hem vermoedelijk hallucinaties, inspiratie en een ingekort oor. Om van katers maar te zwijgen.

Zijn lucide momenten en zijn groteske weergave van mensen zoals in de aardappeleters doen niet aan alcohol denken maar wel aan de een of andere vorm van bewustzijnsverruiming. Al of niet natuurlijk, dan wel pathologisch.

Ik heb wat interessante selecties van de brieven gevonden.
Odlaniger
#27 Gepost : dinsdag 6 oktober 2015 21:03:04(UTC)

Toen ik 12 was fietsten mijn moeder en ik van Apeldoorn via de Ugchelse berg naar het Kröller Müller museum in Otterlo.
Het was de eerste keer dat ik schilderijen van Van Gogh in het echt zag en mijn bewondering was groot. Tot die tijd had ik slechts zwart-wit plaatjes in een boek gezien.
Vincent had er weer een fan bij.

Maar ook de hedendaagse hoogwaardige reproducties van zijn werken zijn slechts een goed bedoelde afspiegeling van zijn schilderijen. Je moet ze in het echt zien. Maar dat geldt ook voor de werken van anderen.

De aardappeleters, waarvan een eerste versie in Otterlo hangt, vertelt een verhaal. Niet direct zeggen: ik hou niet van aardappels.

Dus Diederikus, zoals Geowolf ook zegt, ga praten met de poldermodellen.
Odlaniger
#28 Gepost : woensdag 7 oktober 2015 23:04:10(UTC)

Overigens is één van mijn favoriete schilderijen van Vincent "Caféterras bij avond", zoals genoemd in mijn geocache "Dagboek". Het doek hangt in het Kröller Müller museum.

"Maandag 20 september 1880
Vanavond zag ik hem zitten op een terras in Arles, waar hij schilderde in de maneschijn, een schilderij in blauw en geel, erg mooi. Hij had een glas Absint voor zich staan, daar mag hij wel mee uitkijken, je kunt er gek van worden. Heb toch maar een glaasje met hem meegedronken."

Voor meer info: https://nl.wikipedia.org...af%C3%A9terras_bij_nacht
Diederikus
#29 Gepost : donderdag 8 oktober 2015 01:29:24(UTC)
Diederikus

Man

Inmiddels begint duidelijk te worden dat voor het begrijpen van van Gogh's werk een flinke dosis absint onontbeerlijk is.
TuuronTour
#30 Gepost : donderdag 8 oktober 2015 15:00:16(UTC)
Rang: Newbie

Groep: Geregistreerd

Recent is er een interessante theorie bij gekomen: Lichtgas vergiftigde Van Gogh

Je zou evt. via internet ook kunnen kijken naar deze tv-serie over van Gogh: Krabbe zoekt van Gogh

En nu loopt er momenteel een gezamenlijke Munch-Van Gogh tentoonstelling in het van Gogh-museum, een mooie kans om kunstwerken van deze twee in 1 keer te zien.

Overigens is het volstrekt normaal dat je niet alle kunst en literatuur mooi kan vinden, Diederikus - iedereen heeft zijn eigen persoonlijke smaken en dat kan ook met de tijd veranderen.
Van de literatuurlijst die ik heb gelezen was "De Avonden" een van de zeldzame boeken waar ik echt niks aan vond.
Leden die dit onderwerp bekijken
Guest (11)
4 pagina's<1234>
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet reageren op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen enquêtes opstellen.
Je kunt hier geen enquêtes invullen.