Welkom bij MetaCaching.nl! Wil je profiteren van alle functies en faciliteiten, dan alsjeblieft Aanmelden of Registreren.

Notificatie

Icon
Error

4 pagina's123>»
Geocaching en kunst
Diederikus
#1 Gepost : zaterdag 3 oktober 2015 16:45:35(UTC)
Diederikus

Rang: Advanced Member

Groep: Geregistreerd, Keurmeester, Dist Maintenance
Man

Bedankjes: 3
Werd 2 maal bedankt in 2 bijdrage(n)
Wat kunst betreft ben ik een barbaar met vooroordelen. Ik ben geen gevoelsmens, en als ik naar de natuur kijk, dan komt het me voor dat een kunstenaar een op voorhand verloren wedstrijd speelt als hij tracht iets van die schoonheid in zijn werk te vervatten. De meestal summiere uitleg die je bij kunstwerken vindt, komt mij vaak nogal "gekunsteld" en bedacht voor. Kunst is een taal die ik niet spreek, en ik vraag me altijd onwillekeurig af of ik niet in de maling genomen wordt.

Aan de route die ik op het oog heb voor mijn nieuwe cloudcache, liggen een aantal kunstwerken van verschillende kunstenaars. Ik zou daar graag gebruik van maken voor mijn cache. Dan zou het natuurlijk helpen als ik wat meer van kunst begrijp, en als er wat vooroordelen verwijderd zouden worden. De vraag is alleen, waar moet ik beginnen?

Naar een museum met moderne kunst durf ik niet, want ik ben bang dat ik bewonderend blijf staan voor een kunstwerk dat later een rooster van de airconditioning blijkt te zijn.

Vroeger zei klassieke muziek me niets. Maar doordat ik heb leren luisteren en zingen heb ik het leren waarderen. Is zoiets ook mogelijk met kunst, en waar moet je dan beginnen?
1 lid bedankte Diederikus voor de nuttige bijdrage.
Odlaniger op 20-10-2015(UTC)
Odlaniger
#2 Gepost : zaterdag 3 oktober 2015 18:23:33(UTC)

Groep: Keurmeester, Geregistreerd, Dist Maintenance

Bedankjes: 1
Om klassieke muziek te waarderen moet je iets meer gevoel hebben dan een barbaar en als jij bovendien kunt genieten van de schoonheid van de natuur, dan zal het wel meevallen met jouw gevoel. En bedenk dat klassieke muziek ook kunst is.

De kunstwerken die jij op het oog hebt zijn waarschijnlijk relatief moderne beelden, want zo oud is jouw polder nog niet.

Google eens op de namen van de kunstenaars en lees de intenties van hen.

Volgende keer ga ik het hebben over het doel van schilderkunst voordat de fotografie was uitgevonden. Oftewel, we beginnen gemakkelijk.
Met hedendaagse kunst gooi je jezelf direct in het diepe.
GeoWolf
#4 Gepost : zaterdag 3 oktober 2015 21:16:11(UTC)
GeoWolf

Rang: Administration

Groep: Administratie, Geregistreerd, MC Lid, Keurmeester
Man

Bedankjes: 2
Werd 4 maal bedankt in 3 bijdrage(n)
Oorspronkelijk gepost door: Diederikus Bekijk het oorspronkelijke bericht
Aan de route die ik op het oog heb voor mijn nieuwe cloudcache, liggen een aantal kunstwerken van verschillende kunstenaars. Ik zou daar graag gebruik van maken voor mijn cache. Dan zou het natuurlijk helpen als ik wat meer van kunst begrijp, en als er wat vooroordelen verwijderd zouden worden. De vraag is alleen, waar moet ik beginnen?

Al doende leert men. Dat geldt ook voor kunst. Je kunt de kunstwerken op jouw CloudCache-route niet beter tot hun recht laten komen dan door ze creatief te integreren in een meta-kunstwerk: jouw creatie. Kan een geocache een kunstwerk zijn? Volgens mij welzeker, net zo goed als literatuur en klassieke muziek. Een type 5 cache kan als hedendaagse kunst worden aangemerkt. Lees over de 5 cachetypen van QualityCaching.com.

Wat zegt de klassieke Oosterse filosofie over kunst? Jouw beschouwing van kunst in de schaduw van de perfecte natuur doet eerder denken aan de klassieke Westerse wijsbegeerte, met name de beschouwingen van Plato, die kunstwerken typeert als mimetisch, als inferieure imitaties van de natuurlijke werkelijkheid. Ook 'moderne' en door mij bewonderde filosofen als Kant, Heidegger, Kierkegaard en Sartre hebben opmerkelijke expressieve en formalistische beschouwingen, die inspireerden tot de cachetypen van QC en de existentiële thema's van de CloudCache 'A Cloud Odyssey'. Een cache is als een boek ...

Ben zeer benieuwd naar het 'gemakkelijke' begin van de wijsgeer Odlaniger. Wordt Neerlands beroemdste schilderij opgevoerd als ambachtelijke broodkunst bij gebrek aan fotografie? Nee, geen werk van Herman, maar van Harmenszoon.
Diederikus
#5 Gepost : zaterdag 3 oktober 2015 23:17:34(UTC)
Diederikus

Man

Om mijn bevooroordeelde houding wat duidelijker uit te laten komen, zijn hier wat citaten uit logs van mij bij caches waar sprake is van kunst:

Aanhalen:
Bij de "tweeklank" heb ik even de kunst bekeken. Voor moderne kunst mis ik een gen. Ook hier kon ik niets van maken.
Dat herinnert me aan de LTS waarop mijn vader vroeger les gaf. Op een gegeven moment werd er besloten dat de creativiteit van de leerlingen ook aangesproken moest worden. Ze moesten ook wat "aan kunst doen". In de betreffende examenopdracht werd de essentie van kunst als volgt verwoord: "Maak van metaal een vis. Maar het mag niet op een vis lijken."

Aanhalen:
Onderweg naar de hut heb ik nog even een paar foto's genomen van de kunst die daar ligt. Vorige week was het in mijn ogen nog een kapotte drijver van een zandwinpijp. Ik had zoiets wel eens gezien. Mijn vrouw wees toen op de details en zei dat het kunst is. Ik heb daar toen een technisch verhaal over opgehangen dat ik zelf bijna geloofde. Mijn vrouw niet, want die kent mij al langer dan vandaag. Van de week was ik er via internet achtergekomen dat het inderdaad een kunstwerk betrof.

Aanhalen:
De tocht door het knarbos is een deel van de lange afstand wandelroute "het pionierspad". Dit pad wordt opgeluisterd door objecten van moderne kunst "nieuw verleden". Dat zijn kunstobjecten die als doel hebben het nageslacht op het verkeerde been te zetten. Zo vind je bijvoorbeeld midden in het bos een meerpaal met een bordje "melden bij de havenmeester". Dan hoop je toch maar dat ze bij Stonehenge niet ook zo'n geintje hebben uitgehaald.
Ik heb altijd een beetje medelijden met kunstenaars. Als ik geconfronteerd wordt met kunst dan is mijn eerste reactie meestal lomp en denigrerend. Ik ken heel veel mensen die dat ook hebben. Als kunstenaar worstel je denk ik constant met deze muur van onbegrip en onbenul. Dat moet heel frustrerend zijn.
In tweede instantie probeer ik altijd te kijken of ik er iets van begrijp. Het object van reflectie was hier “Open rots van ijzer met rustende boom” (zie foto). Mijn gedachten verliepen ongeveer als volgt. Als een rots rechtop staat, dan is dit normaal gesproken het resultaat van een plooiing in het gebergte. Het betreft dan een horizontale laag die zo'n 90 graden gekanteld is. De dichtstbijzijnde bedrock ligt echter zo'n 800 meter dieper, dus dat kan het hier niet zijn. Hier is alleen holoceen dekzand boven op de formatie van Kreftenheye (geologie is mijn andere hobby). Kennelijk moet het dus een zwerfsteen voorstellen die hier in de voorlaatste ijstijd is neergelegd. Maar zo'n steen zal weer niet spontaan op zijn zijkant gaan staan. Dat moet dus het resultaat zijn van menselijke interventie. Al gauw gingen mijn gedachten in een richting waar de kunstenaar waarschijnlijk een meewarige zucht over zou slaken. Misschien ben ik wel degene die medelijden behoeft, want ik snapte er niets van. Ik vind het bos veel mooier.

In het Rijksmuseum ga ik bij voorkeur naar de afdeling Oosterse kunst.
Diederikus
#3 Gepost : zondag 4 oktober 2015 14:44:52(UTC)
Diederikus

Man

Oorspronkelijk gepost door: Odlaniger Bekijk het oorspronkelijke bericht
Volgende keer ga ik het hebben over het doel van schilderkunst voordat de fotografie was uitgevonden. Oftewel, we beginnen gemakkelijk.
Met hedendaagse kunst gooi je jezelf direct in het diepe.

Vandaag heb ik eerst maar eens wat gelezen over kunstgeschiedenis. Tot en met het impressionisme kan ik het aardig volgen, maar bij de pointillisten haak ik af. Vanaf dat moment lijkt alles steeds lelijker te worden. Met jugendstil en art deco als uitzonderingen.

Het gaat hem om een aantal kunstwerken langs het pionierspad met het thema Nieuw Verleden.
GeoWolf
#6 Gepost : zondag 4 oktober 2015 18:37:39(UTC)
GeoWolf

Man

Nodig Hein Walter, de projectleider van Nieuw Verleden, en zijn sparring partner Trudy van der Meer uit om samen met jou de CloudCache in wording te lopen. Dat leidt vast tot een vruchtbare kruisbestuiving.

En/of treed toe tot Kunstenaars Vereniging Flevoland. Zie het als een leerschool, zoals de SvF in Amsterdam. Elk jaar worden nieuwe kunstwerken gerealiseerd langs het Pionierspad. Maak daar een simpele maar informatieve CloudCache van. Publiciteit gegarandeerd.

En wie weet, als je langs de route een kokertrail legt leer je zelfs pointillisten begrijpen! Voorbij de schaamte kan dat ook onder pseudoniem. God or terror or retro dog. Een beetje kunstenaar kiest als schuilnaam een natte palingdroom.
Odlaniger
#8 Gepost : zondag 4 oktober 2015 18:39:52(UTC)

Groep: Keurmeester, Geregistreerd, Dist Maintenance

Bedankjes: 1
De Nachtwacht is inderdaad een goed voorbeeld, een groepsportret in opdracht geschilderd.
Zou Paul Huf destijds hebben rondgelopen met een camera, dan had Rembrandt de opdracht niet gekregen.

Gezien het formaat had hij echter wel heel veel pixels nodig.
Net als de pointillisten. Dat Diederikus bij hen afhaakt is heel begrijpelijk, want het ging bij hen voornamelijk om de puntjes.

Ik heb de site over Nieuw Verleden even bekeken, maar ik vraag mij af of je een bos plezier doet met zulke obstakels.
Hou het dan bij toegepaste kunst, bijvoorbeeld een artistiek vormgegeven picknickbank. Bankjes staan er volgens zeggen sowieso te weinig in Flevoland.
GeoWolf
#15 Gepost : zondag 4 oktober 2015 19:24:30(UTC)
GeoWolf

Man

Rembrandt van Rijn en Paul Huf hebben veel gemeen:
  • beiden schilderden portretten met licht
  • beiden verhieven vakmanschap tot meesterschap en creëerden daarmee kunst
  • beide kunstenaars vonden hun laatste rustplaats in Amsterdam.

Proost.
Diederikus
#9 Gepost : zondag 4 oktober 2015 21:34:35(UTC)
Diederikus

Man

Oorspronkelijk gepost door: Odlaniger Bekijk het oorspronkelijke bericht
Net als de pointillisten. Dat Diederikus bij hen afhaakt is heel begrijpelijk, want het ging bij hen voornamelijk om de puntjes.

Net de levensbeschrijving van dhr. V. van Gogh gelezen. Niet direct een aanbeveling voor het kunstenaarschap. Bij zijn werk heb ik het gevoel dat mij een oor aangenaaid wordt. Dat is toch niet mooi?
Diederikus
#7 Gepost : zondag 4 oktober 2015 23:02:03(UTC)
Diederikus

Man

Oorspronkelijk gepost door: GeoWolf Bekijk het oorspronkelijke bericht
Nodig Hein Walter, de projectleider van Nieuw Verleden, en zijn sparring partner Trudy van der Meer uit om samen met jou de CloudCache in wording te lopen. Dat leidt vast tot een vruchtbare kruisbestuiving.

En/of treed toe tot Kunstenaars Vereniging Flevoland. Zie het als een leerschool, zoals de SvF in Amsterdam. Elk jaar worden nieuwe kunstwerken gerealiseerd langs het Pionierspad. Maak daar een simpele maar informatieve CloudCache van. Publiciteit gegarandeerd.

Zoals gewoonlijk ga je weer een paar stappen te snel. Ik ga die mensen niet benaderen zolang vooroordelen en onbenul mijnerzijds de boventoon nog voeren. Dat leidt alleen maar tot gramstorige reacties (terecht). Kunst heb ik tot op heden altijd vermeden omdat het leidt tot geestesziekte en het niet betalen der directe belastingen, zo is mijn houding tot nu toe altijd geweest. Ik voel dat het nu de tijd is om dit eens nader te onderzoeken.

Een cloudcache over de kunstroute is trouwens helemaal zo'n gek idee nog niet.
Leden die dit onderwerp bekijken
Guest (14)
4 pagina's123>»
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet reageren op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen enquêtes opstellen.
Je kunt hier geen enquêtes invullen.