Welkom bij MetaCaching.nl! Wil je profiteren van alle functies en faciliteiten, dan alsjeblieft Aanmelden of Registreren.

Notificatie

Icon
Error

4 pagina's<1234>
Geocaching en kunst
Odlaniger
#16 Gepost : zondag 4 oktober 2015 23:32:03(UTC)
Rang: Advanced Member

Groep: Keurmeester, Geregistreerd, Dist Maintenance

Bedankjes: 1
Vincent van G. te Z. was een mens bij wie het gevoel de overhand had en dat heb je nodig als kunstenaar.
Hij legde zijn oor te luister in het veld.

Diederikus, jij zegt geen gevoelsmens te zijn, maar je hebt wel het gevoel dat jou een oor wordt aangenaaid. Dan heb je nu dus drie oren. Liggen op één oor wordt dan lastig.
In het land der doven is één oor koning, Vincent hoorde het landschap meer dan doven met twee gezonde oren.
Lees de brieven die Vincent verzond aan zijn broer Theo en je begrijpt de schilderijen van hem.
Of dit wijze lessen zijn, weet ik niet. Zo niet, dan maar oogjes en oortjes dicht.

Ik heb het gevoel dat ik nu schrijf over een andere interesse dan geocaching, maar anderzijds besef ik dat geocaching een plek biedt aan veel van mijn interesses.
Toch tijd om niet alleen maar te ouwehoeren over kunst. Tijd dat deze kwast het penseel weer ter hand neemt.
Ik ben geen zoon van een molenaar en mijn vader was geen dominee, maar er liggen wel enkele verzoeken op de plank.

Het palet wacht op mijn INSPIRATIE. Het doek staat op mijn ezel en is nog niet gevallen.

Waar gaat dit draadje ook alweer over? O ja, de kunstgrepen van Diederikus.
GeoWolf
#10 Gepost : maandag 5 oktober 2015 00:19:52(UTC)
GeoWolf

Rang: Administration

Groep: Administratie, Geregistreerd, MC Lid, Keurmeester
Man

Bedankjes: 2
Werd 4 maal bedankt in 3 bijdrage(n)
Oorspronkelijk gepost door: Diederikus Bekijk het oorspronkelijke bericht

Net de levensbeschrijving van dhr. V. van Gogh gelezen. Niet direct een aanbeveling voor het kunstenaarschap. Bij zijn werk heb ik het gevoel dat mij een oor aangenaaid wordt. Dat is toch niet mooi?

Er valt geen tijd te verliezen, waarde Diederikus. We zijn al veel ouder dan Vincent ooit is geworden. Kunstenaars benaderen en met hen in gesprek gaan is de beste remedie tegen vooroordelen.

Vergis ik mij als ik veronderstel dat de vroege Vincent (Aardappeleters te N.) jou meer aanspreekt dan de depressieve Franse Vincent (De sterrennacht) en de tragische Vincent (Zelfportret met verbonden oor)? Of laten al zijn werken jou in dezelfde mate onberoerd en vind jij Van Gogh als kunstschilder overschat en het archetype van de gekwelde kunstenaar, armlastig en geestesziek, die constant worstelt met een muur van onbegrip en onbenul en inners der directe belastingen?
GeoWolf
#17 Gepost : maandag 5 oktober 2015 01:13:08(UTC)
GeoWolf

Man

Odlaniger, als jij palet en penseel ter hand neemt, wat is dan jouw stijl en wat zijn jouw favoriete onderwerpen? Als gepensioneerd tekenleraar kun je vast inspiratie putten uit een kast vol boeken over kunst en kunstgeschiedenis. Of is dat een typisch vooroordeel?
Diederikus
#11 Gepost : maandag 5 oktober 2015 01:18:24(UTC)
Diederikus

Groep: Geregistreerd, Keurmeester, Dist Maintenance
Man

Bedankjes: 3
Werd 2 maal bedankt in 2 bijdrage(n)
Oorspronkelijk gepost door: GeoWolf Bekijk het oorspronkelijke bericht
Vergis ik mij als ik veronderstel dat de vroege Vincent (Aardappeleters te N.) jou meer aanspreekt dan de depressieve Franse Vincent (De sterrennacht) en de tragische Vincent (Zelfportret met verbonden oor)? Of laten al zijn werken jou in dezelfde mate onberoerd en vind jij Van Gogh als kunstschilder overschat en het archetype van de gekwelde kunstenaar, armlastig en geestesziek, die constant worstelt met een muur van onbegrip en onbenul en inners der directe belastingen?

Mijn vooroordelen stammen uit 1973. We moesten toen verplicht naar het stedelijk museum en het van Goghmuseum vanuit school. Mijn primaire interesse in die tijd lag in het ongezien via een achteruitgang het museum te verlaten om in één van de vele kroegen in de buurt mijn tijd te beiden met een glaasje dubbelgebeide Schiedam. Bij het Rijksmuseum heb ik die aanvechting nooit gehad.

Ik herinner me nog goed hoe een doek van van Gogh met een graanveld, gepenseeld met van die lelijke streepjes, was opgehangen naast een raam met daarachter een plataan waar de zon op scheen. Ik vond die echte plataan veel mooier, en dus heb ik sindsdien alle kunst na het impressionisme geen blik of gedachte meer waardig gekeurd. Want rigoureus en efficiënt ben ik wel als ik eenmaal een mening heb.

Tot vandaag. Want diep zit het vooroordeel niet, en het wordt tijd de zaak eens opnieuw te bekijken. In eerste instantie staat die lelijke schildertechniek me weer in de weg, maar ik begin al wat meer te zien. De aardappeleters spreken me daarom meer aan. Maar de koppen zijn grotesk, en de verhoudingen kloppen niet, en ik weet nog niet wat ik daar mee aan moet.

Ik beschouw de mens als een aangeklede aap met spatsies, en ik heb geen hoogstaand idee van ons innerlijk zieleleven. De vraag is dus of ik hier de innerlijke zieleroerselen van een getormenteerde kunstenaar zie, zoiets als een selfie met de Taj Mahal op de achtergrond, of dat er hier iets universeels wordt uitgebeeld waar ik ook wat mee kan.
GeoWolf
#13 Gepost : maandag 5 oktober 2015 13:48:44(UTC)
GeoWolf

Man

Ik beschouw de mens als een aangeklede aap met spatsies, en ik heb geen hoogstaand idee van ons innerlijk zieleleven. De vraag is dus of ik hier de innerlijke zieleroerselen van een getormenteerde kunstenaar zie, zoiets als een selfie met de Taj Mahal op de achtergrond, of dat er hier iets universeels wordt uitgebeeld waar ik ook wat mee kan.

In 1973 was ik een schoolvoorbeeld van de getraumatiseerde leerling die door de verplichte literatuurlijst een hartgrondige hekel had gekregen aan vaderlandse schrijvers. Die afkeer verdronk ik niet in de kroeg, maar in het lezen van populair wetenschappelijke boeken van voornamelijk Engelse auteurs.

Grote indruk maakte het boek 'De Naakte Aap' van zoöloog en surrealistisch kunstschilder Desmond Morris, die het menselijk gedrag beschrijft vanuit zijn academische professie. Morris verhaalt tevens van zijn onderzoek naar het schildertalent van chimpansees. Een onderzoek, dat zelfs leidde tot exposities van werken van impressionistische apen. Zijn voornaamste bevinding, het universele karakter van de zieleroerselen van primaten, zal jou niet verbazen.
Diederikus
#14 Gepost : maandag 5 oktober 2015 15:10:21(UTC)
Diederikus

Man

In 1973 was ik een schoolvoorbeeld van de getraumatiseerde leerling die door de verplichte literatuurlijst een hartgrondige hekel had gekregen aan vaderlandse schrijvers

Die literatuurlijst zat mij ook dwars, hoewel ik toch nog goed weggekomen ben. Voor alles heb ik tegenwoordig wel een toepasselijke log. Het onderstaande is een write note bij het schip der woestijn, in reactie op een foundlog van Thex die voor 90% een kopie was van mijn foundlog.

Aanhalen:
Ik zie tot mijn grote genoegen dat een goed voorbeeld goed doet volgen. Ik probeer al een tijdje het loggen een ietwat te verheffen boven het plichtmatige TFTC. Bij TheX is dat duidelijk in vruchtbare aarde gevallen. Ik moest erg lachen om zijn log! Veel droge humor en wat een geweldige beheersing van de Nederlandse taal. Daar houd ik van! Bovendien is hij net als ik een aanhanger van het adagium "beter goed gejat dan slecht bedacht". Alleen kan ik hem hier nog wel een tip geven:
Toen ik op de middelbare school voor het eerst geconfronteerd werd met Nederlandse literatuur, was mijn overheersende reactie: ik moet zorgen dat ik niet beïnvloed wordt door dit stelletje geesteszieken. Ik heb dan ook stelselmatig geweigerd boeken te lezen voor mijn boekenlijst. Dit geeft natuurlijk een probleem op het moment dat je een scriptie moet inleveren voor je eindexamen. Gelukkig bood mijn oudere broer een uitkomst: hij had nog wel een scriptie liggen over Willem Elsschot die hij nooit had ingeleverd. Toen ik mondeling verantwoording moest afleggen over mijn scriptie, toonde de examinator mij het boek waaruit de scriptie was overgeschreven. Dat had mijn broer er niet bij verteld! Bovendien had ik dat boek nog nooit gezien. Ik deed toen het meest voordehandliggende en liep de examenzaal uit. Voor deze actie kreeg ik een 4, hetgeen ik een zeer genereus gebaar vond! Gelukkig kreeg ik voor tekstverklaring een 10, zodoende slaagde ik toch nog met een 7 gemiddeld voor Nederlands. Voor hen die het spoor nu bijster zijn zal ik het nog even samenvatten: als je iets jat, zorg dan dat je bron niet traceerbaar is!

Onlangs heb ik mij een foliant aangeschaft met de verzamelde werken van Willem Elsschot. Maar er is werkelijk niet doorheen te komen, terwijl ik toch een redelijk geoefend lezer ben.
Odlaniger
#18 Gepost : maandag 5 oktober 2015 19:25:15(UTC)

Odlaniger, als jij palet en penseel ter hand neemt, wat is dan jouw stijl en wat zijn jouw favoriete onderwerpen? Als gepensioneerd tekenleraar kun je vast inspiratie putten uit een kast vol boeken over kunst en kunstgeschiedenis. Of is dat een typisch vooroordeel?

Ik heb mijzelf niet kunnen betrappen op een eigen schilderstijl, maar misschien komt het in de buurt van expressionisme wanneer ik een landschap schilder.
Portretten maak ik ook graag, maar die zijn meestal realistisch.

Ik schat dat ik ongeveer honderd boeken over kunst heb, van El Greco tot Willink.
En er zit een boek bij dat ik Diederikus kan aanbevelen: "Moderne kunst zien en begrijpen." ISBN 9051350228
Odlaniger
#12 Gepost : maandag 5 oktober 2015 19:39:23(UTC)

Mijn vooroordelen stammen uit 1973. We moesten toen verplicht naar het stedelijk museum en het van Goghmuseum vanuit school. Mijn primaire interesse in die tijd lag in het ongezien via een achteruitgang het museum te verlaten om in één van de vele kroegen in de buurt mijn tijd te beiden met een glaasje dubbelgebeide Schiedam. Bij het Rijksmuseum heb ik die aanvechting nooit gehad.

Was je op die leeftijd al aan de sterke drank of is het slechts een sterk verhaal?
Diederikus
#19 Gepost : maandag 5 oktober 2015 20:27:17(UTC)
Diederikus

Man

Oorspronkelijk gepost door: Odlaniger Bekijk het oorspronkelijke bericht
En er zit een boek bij dat ik Diederikus kan aanbevelen: "Moderne kunst zien en begrijpen." ISBN 9051350228

Boek is besteld. Dat gaat dan mijn eerste boek over kunst worden.

Oorspronkelijk gepost door: Odlaniger Bekijk het oorspronkelijke bericht
Was je op die leeftijd al aan de sterke drank of is het slechts een sterk verhaal?

In die tijd dronken we wel vrij veel, ja. Ik was erg actief binnen allerlei besturen, redactie en sooscommissie. We hadden onze eigen club "In d'oude knakkerd" waar we poffertjes bakten en sigaren rookten tijdens schooluren. We organiseerden stijlavonden waar iedereen in pak kwam en waar klassieke muziek gedraaid werd. De sterke drank die overbleef werd doordeweeks wel opgemaakt. Een beregezellige tijd.

Odlaniger
#20 Gepost : maandag 5 oktober 2015 20:51:28(UTC)

Laat ik nou hebben begrepen dat je in 1973 pas 13 jaar was.
Leden die dit onderwerp bekijken
Guest (9)
4 pagina's<1234>
Spring naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet reageren op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen enquêtes opstellen.
Je kunt hier geen enquêtes invullen.